lauantai 22. elokuuta 2015

Mitä on johtajuus?

"Meitä ei ole ikinä koulutettu rangaistuksin tai pakottein. Mutta meillä on kotona selkeät rajat. Rajat luovat turvallisuutta. Turvallisuus luo luottamusta. Ilman luottamusta ei ole pohjaa koulutukselle."


Olen viime aikoina pohtinut paljon omaa koirankoulutusideologiaani.. Sopivasti viime viikolla julkaisi SEY taas uuden artikkelin (artikkelin löydät täältä). . Artikkeli sai minut pohtimaan lisää.

Meillä kotona kun seuraan 4 koirani touhuja näen että ne muodostavat selkeästi lauman. Lauman joka toimii tiettyjen sääntöjen mukaan. Koirani ovat laumansa itse järjestäneet, en minä. Lauman johdossa on 10vuotias hyvä hermoinen ja tasainen Maksi, Maksin jälkeen tulee narttu koirani Ansa 8v. nuorin laumanjäsenemme Rysä 2v. on tiukasti Ansan vanavedessä. Pohjimmaiseksi on pudonnut Rino 7v. nivelkipujensa vuoksi.

Minä uskon laumajärjestykseen, en voi muuta kun näen sen toteutuvan kotonani ja että se toimii. Minä en tiedä miten muut ihmiset laumakäytöksen kotonaan näkevät tai siitä ajattelevat mutta meillä siihen ei sisälly minkäänlaista väkivaltaa, stressiä tai pelkoa. Koiramme eivät ole ikinä tapelleet keskenään eikä meillä kiusata tai murista. Enkä minä ole ikinä selättänyt koiraani tai aiheuttanut sille fyysistä kipua näyttääkseni omaa asemaani.

Huomaan selkeästi myös sen että tietyissä tilanteissa muut tsekkaavat miten Maksi toimii. Maksi taas tsekkaa miten minä reagoin, jos en reagoi antaa sekin olla. Ajatuksissani olen siis laumani"johtaja". Olen saanut koiriltani vastuullisen tehtävän toimia laumanjotajana, se on kovalla työllä ansaittu paikka. Koirani ovat näin valinneet, en minä. Olen suojellut, opastanu, ollut johdonmukainen ja ennen kaikkea reilu, en ole vaatinut liikaa enkä ole vienyt liian vaikesiin tilanteisiin, olen ollut luottamuksen arvoinen. Koirani luottavat minuun ja minä luotan niihin 110%.

Minulle johtajuus ja lauma merkitsevät henkistä yhteyttä ja ennen kaikkea luottamusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti